VOLVO FOR LIFE:
" A Product of Superb Swedish Engineering:"

VOLVO 850 T5-"RR" Black Stone Estate uit 1994...

Omdat mijn Volvo 240 Turbo Estate uit 1982 al wat ouder werd en ik ook...heb ik na 15 jaar in die toch karaktervolle "turbeau" gereden te hebben,besloten om nog eens een andere auto voor "dagelijks" aan te schaffen.


De Volvo 240 "T4-R Victrace Shooting Brake Turbeau Estate" op weg naar de Eurosportshooting op de Nurburgring...

Aanvankelijk dacht ik gezien het rijden op twee engelse klassieke Triumph motorfietsen.. (zie elders op deze site);
een pre-war Triumph Speed Twin 5T 500 cc uit 1939 en een Us specs. Triumph Bonneville T-120R 650 cc uit 1973 en in een franse (MG SA France) MG MG B MK III, eveneens uit 1973, nu eens geheel naar "engels " over te schakelen en werd er gedacht aan een moderne MG (ZR, ZTT) of ook wel een New Mini Cooper die dan ook in mijn, in 2003 geheel verbouwde garage, zou passen...

Naar genoemde automobielen werd dan ook driftig gezocht
en enkele malen werd er zelfs in proef gereden...


De toch ook prachtige MG ZTT (af importeur Vianen) 2001...
met honingraat grille alla Bentley GT..


De Mini Cooper check it out 2005

De MG ZT & ZTT (estate version) hadden ook een prachtige "roffel" en
reden uiterst sportief,de New Mini Cooper bleek bij een uitgebreide
latere garage check-up een duitse schade-auto te zijn die reed als een Go-kart...
met een niet sluitende achterklep en een rare bult in het dak.
Maar dat hadden wij zelf ook al eerder in de gaten.
Afblijven dus...

Maar het is dat ook de verzekeringspremies van deze jonge automobielen dermate hoog waren,
de Volvo 245 Turbo reed ik immers al als klassieker,dat deze automobielen al spoedig afvielen in de keuze.

A Thing of Beauty is A joy For Ever:
A Swedish Beauty!

En dat het ook vechten was tegen de bierkaai (lees: "Vrienden Volvo addicts"),
dat ik uiteindelijk toch gezwicht ben en besloten heb weer naar "A Swedish Beauty" uit te kijken...

Maar wees gerust..ik rij immers al sinds 1978 Volvo...

Eerst een Volvo Amazon 122S uit 1966...


"Goudkuipje" (Foto: Winter 1979!)


toen zeer tijdelijk een "Volvo 142 S"

vervolgens sinds 1984...


een Volvo Amazon 123 GT uit 1967...

en dan de inmiddels welbekende Victrace
Volvo 240 "T4-R Estate Shooting Brake Turbeau" Turbo uit 1982 dus...


Voor zijn tijd...Believe it or not!


VOLVO 245 "TURBEAU" TURBO
VICTRACE "SHOOTING BRAKE"
(verkocht in 2005)

Dus er werd zoals ik al zei intussen toch weer naar Volvo's,
(Drive it like you hate it! or Volvo For Life!), uitgekeken
en ja...ook wel weer mee proefgereden.

(Ik had immers al eens eerder gekscherend gezegd:
" Als ik 50 word koop ik een C70 coupe")


Volvo C70 Coupe


V40 Sports Edition Phase III

Maar de Volvo C70 vond ik, als verwende estate-rijder, al gauw wat krap.
Een sterk hellende voorruit en dat "ik-leg-mijn-jas-op-het-lederen-achterbankje"
en die lage kofferbak leek mij, als cameraman-met-apparatuur,
toch niet echt zo handig in de praktijk.


Een Volvo V40 Sports Edition Phase III met fraaie crater wielen
en donker ge-accentueerde koplampen leek me ook wel wat...
Kortom het werd al gauw wat duidelijker wat het zou worden...
ik ging toch weer kijken naar een fraaie estate...
Het moest dan ook wel een hele fraaie zijn...
want al die "grijze muizen" interieurs daar werd ik behoorlijk depri van...
Er werd gezocht en gezocht en ook van diezelfde volvo-"vrienden"
(Lees: Merkuitbaters!...Ze zijn immers muisstil als je "vreemd" wil gaan!),
als Jan "850GLT" de Bruijn,Erik "850R" M, Volvo 240 Turbo Register Ex-Voorzitter
Jan Jacob "850R" Paarlberg en "Volvo Clubs Huisfotograaf" Paul "850T5" Romijn
werden de vele tijdschriften/advertenties/en uiterst veel tips per email aangedragen...
De brievenbus in huis en in mijn PC raakte dermate overbelast (Lees:verstopt)
dat ik maar heeeeeeeeeel gauw ADSL (Lees:snel internet) moest aanvragen,
en dat ik mijn Volvo 245 Turbo ingezet moest worden voor een algehele archiefverhuizing
van maar liefst 60 verhuisdozen in ca. 500 verhuiskilometers en dan naar 3-hoog...in 2001!
Kunt U zich dat voorstellen?
Kortom...Ik moest er gewoon voor verhuizen naar een andere grotere woning!
Ja van je "Vrienden" moet je het maar hebben - Nou mooi niet dus!


Ok..reeds enkele jaren terug (lees:2002) had ik al eens naar fraaie nieuwere types estates gekeken...
onder meer toen ik samen met "Volvo-addict & merkuitbater" Erik "850R" M deelnam aan diverse
850 clubmeetings, en ook in 2003... Toen was ik er mogelijk al wel aan toe maar toen stond
de algehele verbouwing van mijn hobby-werkplaats/garage, welliswaar in mogelijk de heetste
zomer van mijn leven tot nu toe, op het programma...


Wie zei dat je de nieuwe auto niet achteruit de garage in kan rijden
en de deuren sluiten?


Mijn Volvo "240 T4-R" Estate naast een Volvo 850 T5-R Estate.
(Foto:1995)

Maarr...ik zou immers geheel naar "British" overschakelen...weet U nog wel!?

Veel van eerder genoemde "autovrienden" rijden er immers al een..een 850 dus
en wel achtereenvolgens een GLT, een T5 en een R...en het worden er steeds meer!
Dus moest ik er ook maar aan geloven...

Ik hoorde mijn "prive-monteur" nog zeggen:"een Automaat dat rijdt zo fijn!"
Ik dacht nog een ouwe "lullenbak" zul je bedoelen...
en dacht och ja ik ben ook zo jong niet meer...
Nou dan maar zoeken zoeken zoeken dus en wie zoekt zal vinden...

Het was immers nog wel vroeg in het nieuwe jaar (2005)
en ik had immers geen haast temeer ik nog in lengte van dagen
met mijn huidige Volvo 245 Turbo kon sturen...
Maar naarmate ik toch wel leuke auto's tegenkwam in de vele advertenties
en in de aangedragen emails, werd ik ook wel weer steeds enthousiaster!
Al gauw werden verzekeringspremies, wegenbelastingtarieven, verbruik en vermogen vergeleken.
En daaruit bleek dat een fraaie T5-R voor mij toch wel wat erg, zeg eens errug,
hoog gegrepen was...maar die ook helemaal niet verkoos vanwege zijn oncomfort! (lees:te stugge vering)

Ook werd op uitvoering, een Estate met "petje"
(lees:achterspoiler al-dan-niet met 3e remlicht),en kleur geselekteerd.
Met onder meer de fraaie zwarte "Black Stone" uitvoering...
(Reclamespot:"I' am a controll freak! Do ya think my stunts are crazy?")


Two-tone dash & Full Options met Full Leather Interior was ook weer erg in trek...

In mijn hoofd wist ik al wat ik wel wilde en wat zeker niet...
Ik keek zelfs nog of het kenteken in mijn "straatje" pastte...
Er stond een full options T5 black stone met "muisgrijs" leather interior
en winterbanden te koop in Groningen.
Maar er stond er ook een 850 T5 Estate "Black Stone" in Dronten...
en die zag er zo op het oog al beter uit en had mijns inziens een
fraaier beige Full Leather Interior met two-tone zwart/beige dashboard
met houtinleg en ook winterwielen voorzien van nieuwe Dunlops.
Ik dacht gewoon maar eens bellen en zien wat er gebeurd...
Al vrij kort daarna werd de 1e afspraak gemaakt...en alsof het telepathie was...
had hij mij ook willen bellen na dat 1e telefonische infogesprek.


De eerste Foto van de Volvo 850 T5 "RR" Black Stone Estate...uit Dronten.

Al gauw bleek dat de verkoper een enthousiaste Volvo 850 T5 Estate-rijder was
die mij dan ook het nodige kon vertellen over de auto.
Hij was de 3e eigenaar en 2 jaar in het bezit van deze T5 en
de historie van de auto was keurig bijgehouden.
Wat later bleek dat hij (kopie)rekeningen van onder meer de aankoop 1e eigenaar en
verder ook van het onderhoudstermijn 2e eigenaar in zijn bezit had en
dat hij zelf ook elke onderhoudsbeurt met rekeningen en de tankbeurten/km-standen,datum en
verbruik had bijgehouden! Kortom het was dus een echte liefhebber.
Hij zocht ook dingen uit zoals bijv. de ruitensproeiers waren geen sproeiers
maar verstuivers van het nieuwere type V70 evenals ook het nieuwere type
radiocassettespeler met cd-wisselaar kwam dus uit een V70.
De wagen was dus ook voorzien van een "petje" = achterspoiler met 3e remlicht.
En dat maakte hem dan ook af.
Jaja..een fraai exemplaar, maar daar was de vraagprijs ook naar...
dus er moest ook een eerlijk goed bod komen.
En dat kwam er dan ook naar ons beider tevredenheid.
De koop was dus zo goed als gesloten op enkele voorwaarden: een nieuwe APK,
de defecte computerdisplay vervangen en een klasse 2 alarm document zou geregeld worden
en dat op een termijn van 14 dagen.
Alles ging voorspoedig op het laatste document na.
Dus vreesde ik dat daardoor mijn gewenste dekking Wa-minicasco wel erg,
(lees: te hoog), zou uitpakken en de koop daarom niet zou doorgaan.
Een verzekeringsmaatschappij heeft me zelfs geweigerd omdat ik van een klassieker
(155 PK) naar een te krachtige wagen (225 PK) zou overstappen...
Pft...ik rij immers ook al jaren "brommer"= motor.
Maar omdat er toen in 1994 al standaard (zonder document) een uitgebreid Volvo-alarm
was ingebouwd...heb ik de gebruiksaanwijzing gekopieerd en naar mijn verzekeringsagent
opgestuurd om aan te tonen dat het wel degenlijk een goed (original Volvo) alarm betrof
en geen sigarettenaansteker nep-alarm.
Uiteindelijk is ie nu dus toch gewoon in verzekering genomen, zonder dat alarm te upgraden
en weer extra kosten te moeten maken. De aanhouder wint...!?
En zo geschiedde.. Dus op 16 januari ging ik met Jan "850 GLT" de Bruijn voor het eerst
naar de auto kijken en werd ook al een bod gedaan en een week later, zaterdag de 22e januari,
zouden we eigenlijk alleen nog uitgebreid dat alarm gaan checken...
Maar Paul "850T5" Romijn en ondergetekende hadden allebei dezelfde gedachten:
"heb je geld bij je?" en daarmee werd de auto dan ook maar meteen betaald en al meegenomen.
Tot grote verbazing van de verkopende partij, die daar nu ook weer niet meteen op gerekend had.

Daarop volgde nog een uitgebreide fotosessie...


De "Victrace Volvo 850 T5-"RR" Black Stone Shooting Brake Turbeau Turbo Estate" HP-RR-85 uit 1994.
(De (3e) vorige eigenaar en alias: juRRis = Motoring George T5-"RR", de huidige (4e) eigenaar).
(Overigens staat ie hier nog op 16 inch. winterwielen met Dunlop banden)

Daarna werd op die winterbanden onderweg effe de 180 km/uur aangetikt en
heb ik hem verder keurig op stal gezet totdat het met de verzekering,
qua alarmdocument-acceptatie (eerder beschreven), ook geregeld zou zijn.
Op 25 januari was het dus zo ver, na drie spannende dagen, was de auto verzekerd...
en kon ik eens voorzichtig gaan kijken naar het "beest in zijn kooi", hij stond immers
heel toepasselijk achter een getralied hek!,
of zelfs misschien ook alwel een stukje gaan rijden in dit adrenalinespuitende "powerr-monster"...
Pft..What A Car..telkenmale werd ik er weer stil van...What a beauty...What have I done?
It goes and goes...(Just floor it!?)
Al spoedig werd mijn Volvo 245 Turbo "verruild" en keurig gepoetst op stal gezet en
werd er met de T5 "RR" gereden. Mijn prachtige Black Stone Volvo 850 T5 "RR" Estate
Full Options en Full Leather Interior uit 1984 welliswaar en ca. 190.000 km op de teller
maar ach wat zou dat...hij rijdt gewoon alsof ie net ingereden is en ziet er uit alsof
"ie een paar jaar oud is": zei Jan "850GLT" de Bruijn nog. "Het kost wat maar je hebt dan
ook een fraai exemplaar".Hij gaat dan ook als een speer met 225 pk onder de kap...
en een heerlijke Automaat waar ik overigens wel effe aan moest wennen.
Maar dat went snel en ook die snelheid... Pft.


Jeremy Clarkson (Topgear) zei het al terecht:" Dare I say it...dare I..Oh what the Hell...
This is more of a Drivers-car than a BMW (Spreek uit:bee em dubbel joe)...
It's more than a good car..it's a Great one!

Intussen werd ook mijn door de jaren heen uitgegroeide giga-archief doorgespit en
kwam ik uiteindelijk met een hele verhuisdoos aan spullen:
1e Rai Presentatie Estate foto's, posters, folders, tijdschriften met (duur)testverslagen,
videotapes etc...naar beneden.
Allemachtig wat een mens kan verzamelen...en dat van slechts 1 type auto (!)
tot aan reclamespots aan toe!
Uit een selektie van mijn video-archiefbeeldenverzameling
is inmiddels dan ook een 850 T-5 dvdtje geproduceerd.

Zoals ik al zei het kenteken moest ook "iets" hebben...Nou dat had het dus zekeRR!


HP staat voor Horsepower, nou en dat heeft ie zeker 225 maar liefst.
HP staat ook voor een herinnering aan mijn vaders Opel Kapitain met het kenteken HP-92-31,
waarin ik eigenlijk al stiekum leerde autorijden...het garagepad bergje af rollend de garage in...
Dus een eerbetoon aan mijn vader zaliger dus, die mij hopenlijk nu ziet genieten...
RR staat voor double R en dus voor supeRRsnel..en och die 25 pk erbij (850R) die schenk ik jullie.
RR staat ook voor Rolls Royce, een onvervulde wens van veel autoliefhebbers..
85 staat voor Automaat, waarmee je dus met veel plezier en tot op hoge leefdtijd auto kunt blijven rijden.


"Plastic fantastic" volvo wieldoppen is aan mij niet besteed...

Al enkele malen sloeg mij de schrik om het hart omdat ik dacht dat ik geflitst was...
Vandaar dat ik nu nog op zoek ben naar een cruisecontrol...
die voor mij noodzakelijk is anders rij ik altijd te hard en "regent" het bekeuringen...
(2006: Inmiddels is deze "Swedish Beauty" dan ook voorzien van een originele cruise-control!)

Want snel zijn ze dat is bekend en sommigen willen dat weten ook!

Jan Lammers spectaculair in aktie in het British Touring Car Championship met Volvo 850 Estate!

Rickard Rydell (S)

"juRRis...toch maar rechtsgestuurd ?"

We zullen zien wat de toekomst brengt...I hope to enjoy it for many years and kilometers!


Photo by: Paul Romijn

Motoring George T5-"RR" Spauwen, alias juRRis.

Met Groet Suc6!

1978-2009 = 31 jaar Volvo-rijder!


Herfst 2005


Normaliter rij ik op stoere "retro" Persus "worstvelgen" alla Shelby Mustang...


maar in de winter natuurlijk weer op "black stone steel wheeled Dunlops"!


en als dan eindelijk het voorjaar weer daar is...tja dan weet je het wel enz...

"TURBEAUCITY"

"TURBEAUCITY 2"

"DAKOTA CITY" Swedish Viking Dakota DC-3 tijdens de Dakota Fly-in 28 mei 2006 Aviodrome Lelystad.

"Summersweat" aircooled VOLVO 850 T5 Sportswagon versus MG MG B Sportscar...


Tja..dan toch maar een heuse Volvo C30 als "boodschappenauto" voor mijn vriendin?

Tenslotte: Hoe het allemaal begon met de Jakob 1927 met houten "persus-worstvelgen"
Foto door :Jan de Bruijn uit Amersfoort.

Volvo 1927-2010 = 83 jaar!

MGS 1978-2010 = 32 jaar Volvo-rijder!


Eind juni heb ik mijn fraaie T5 van V70 Classic achterlichten voorzien.

"Safety Fast!"


Sponsored by
Victrace sitebuilding