De Triumph Speed Twin bijbel..


            TRIUMPH The Best Motorcycle in the World!

The Vintage Pre-War TRIUMPH SPEED 5T 500 cc uit 1939


In 1999 werd er nog een een motorfiets aangeschaft en deze keer een oer-engelse "pre-war Fireblade",
een Triumph Speed Twin 5T 500 cc uit 1939.
Dit om als, inmiddels veteraan-motorrijder, eveneens kunnen genieten van het pre-war motorrijden op zich en alles wat daarbij komt kijken!

Quote:
In den beginne werd nog gezegd...
"a Triumph Motorcycle is a Motorcycle for a man with a stiff upperlip"

NO WAY...FORGET IT !...It's a real mean Machine! MGS.




Amaranth Red... dat was, naast een heel enkele zwarte, de unieke kleur van de motorfiets....

De Designer...Mr.Edward Turner...


nogmaals...maar dan:"The man and his very revolutionair machine"


De beroemde door Edward Turner ontworpen prachtige pre-war Triumph Speed Twin 5T 500 CC uit 1939.
Een uiterst revolutionaire fiets en daardoor de oermoeder van de vele daarop volgende engelse twins.


As famous as they are...



tot in Rusland aan toe zelfs!(klik hier!)


Een gewild collectors-item is het zeker.......zo'n pre-war Fireblade!


Motoring George for his first "ride out" to his "Trump(PR)ettreffen"
on his "Vintage pre-war Fireblade",the Triumph Speed Twin 5T 500 cc uit 1939.
1939-2009 = 70 years old & fast...and still going strong!
Foto: Paul Romijn uit Utrecht (2000).


Er was zelfs tijdelijk een heuse (pre-war) Triumph Speed Twin Owners Club Nederland...
met maar liefst 3 (!) leden...namelijk het Bestuur! :) (2000)

Wij waren welkom op de British Autojumble in het Lido te Waalwijk...(2002)
Foto: Halbe Tjepkema uit Benthuizen

maar ook op de testbank van het Nationaal Veteraantreffen te Woerden...(2002)

en daarna te gast bij de veteranenracers tijdens de Historische Motorraces te "Barneville"! (2002).
(hier met pre-war Triumph Speed Twin racer Johan Koeken op de foto!)
Foto:Hans van Gorsel uit Groenekan

The 1939 Triumph Speed Twin 5T 500 cc with a very hot engine (2004)
Foto: Eline Spauwen uit Utrecht

Fraai gepoetst met nieuwe tank! (2004)
Foto: Lex van de Breul uit Utrecht


A pre-war "horsepower" Fireblade... HEVtig...(2005)
Foto: MGS


equipped with a girder-fork and big 8 inch Lucas "King of Darkness" headlight (2005)

Foto: MGS



Allemachtig prachtig...



wat een lijntje he ...



De pre-war Triumph Speed Twin 500 uit 1939 en de Bugatti Ventoux uit 1937 van Jean "Showroom" Prick..(2005)

Foto: MGS


"The leftsideview"...met achterop een "broodje"= racingseat!


Hier de pre-war "Amaranth Red Ones", zijn "Grote Neef" de Matchless V-Twin Model X 1000 cc (1938) op de voorgrond (2005)
en de "old & fast" Triumph Speed Twin 5T 500 cc (1939) op de achtergrond (2005)

Foto:Roel Vermaat uit Utrecht

Hieronder nog een spontane emailreactie John "V-Twin Matchless Model X 1000 cc" in het voorjaar 2006...

ha MGS, Jouw speed twin blok is al geprepareerd en getuned, als het er op aankomt is het de snelste prewar motor uit utrecht & omgeving.
De zon gaat eerdaags weer schijnen; ik koop een nieuw blik motorolie (allemaal opgemaakt tijdens die rit naar jampottreffen)
en dan gaan we weer eens een stukje over de dijk blazen met de amaranth-red brommers. grt john.

Let wel: De in het verleden behaalde snelheidsrecords geven geen garantie voor de toekomst! grt MGS.


Op 28 mei 2006 werd een bezoek gebracht aan de Dakota Fly-in en zijn we "geland" met maar liefst 2850 cc & 10 cylinders op het Aviodrome
te Lelystad en ook werd er weer even tijd gemaakt voor een "Fotomoment"...(2006)

Foto's: Peter Meijer uit Sneek.


Het kostte heel wat moeite om die "kabouters" in beeld te brengen...
tja...en daarna zijn ze je eeuwig dankbaar...nou ja eeuwig?
"The Bigger the Boys, the Smaller their Toys!?"

(2006)


Eind oktober werd er weer een vette Herfstrit gereden en was er natuurlijk ook weer een fotomoment ingepland...

"The GBoys"...bijna op volle sterkte...(2006)


"Helicopterview" vanaf de Uilentoren...(2006)


"wijze mannen" voor de Uilentoren...(2006)

Foto's: John van Weelde uit Wijk bij Duurstede.


"dorstige jongens" na afloop van de rit...(2006)
Geniet en drink vaten met (echte) maten!

Foto: Henk Molthoff uit Utrecht.

Note: No Water... No Future!...Save water...Drink Beer!


Old & Fast! Foto: MGS (2005)


Ze zijn dus nog steeds snel voor hun leeftijd...


enne...kijk er maar eens extra goed naar...believe it or not!

Met dank aan: John "Bsa/Matchless/Norton" de Kruif uit De Bilt.

(De in het verleden behaalde snelheidsrecords geven geen garantie voor de toekomst)

Stay Tuned!


Snel op weg naar Doorn...
Foto: Bas Jochems uit Utrecht.


Begin november is er door ons, "the Amaranth Red Ones",nog een Memorialtrip gereden
naar uitspanning "in ruste" en Oud-KNMV pleisterplaats voor motorrijders,
Flora te Doorn en werden we door de huidige eigenaar,de Heer Ronald Reinke,
nog ontvangen en getrakteerd op koffie. Daarna gingen de pk's weer effe los...

Foto: Ronald Reinke uit Doorn.

Op 16 november,de warmste herfstdag sinds 1920,van dit jaar ben ik nog weer een stukje gaan rijden...
Edoch ditmaal in gezelschap van een mint condition "Rolls Royce onder de Motorfietsen",
een heuse Brough Superior SS 80 V-Twin 1000 cc uit 1939...


Een fraai uitzicht...
Foto:MGS


De prachtige Brough Superior SS 80 1000CC V-Twin &
de pre-war Triumph Speed Twin 5T 500 cc beiden uit 1939
met de huidige trotse eigenaren...
Foto: Fred Kauffeld uit Langbroek.

Na uitgebreid koffie te hebben gedronken mocht ik, zeer vereerd, er zelfs ook een flink stuk op rijden...
Tja..dat is natuurlijk geweldig en dat was dan ook weer een "Highlight" uit mijn leven!
En dat wil ik graag nog wel eens een keer overdoen...Lex!


George "Brough Superior" Spauwen op de machtige SS 80 V-Twin 1000 cc uit 1939...
Foto: Lex van den Breul te Utrecht.

Op zondag 26 november was het weer zover...een kadootje...prachtig weer..dus rijden.
Nu weer op pad met een Brough Superior SS 80 1000 cc V-Twin uit 1935, Matchless 1000 cc V-Twin Model X 1938 en
later ook nog een "Holy Smoke Gifgasfabriek De Blauwe Walm" Harley Davidson 750 cc uit 1933.


Get a Harley Duwerson...and Walk home!
So...will You be smart,take a Triumph before you start!!

No triumph without a Triumph (battery).


Een foto uit de "oude doos"...MGS.

MGS, zonder meer weer de beste kerstkaart 2006! grt John.


a Good Start & a Happy New Motoring Year 2007!


a Triumph Speed Twin racer...


and a duel Triumph dragster...

Op zondag 10 dec j.l. is er nog door enkele die-hards de Pre-Christmas Run gereden!
Het was fris maar wel droog en met een speciaalbiertje goed uit te houden bij de vuurkorf.


Foto:MGS

Vervolgens diezelfde avond nog...

L.S.

Het hield me al een poosje bezig...en ook wel wakker...


Op die avond is the Dutch Vintage Motorcycle Club opgericht.
Mijn eigen Victrace Website zit nu echt boordevol..te vol vaak...
Er is dus een speciale D.V.M.A.website gebouwd!

John "Norton/Matchless" de K. reageerde de volgende morgen zeer enthousiast
en had al wat doelstellingen en statuten opgesteld.

Vervolgens is er op donderdag 28 december de aftrap gegeven
in de vorm van een gezellig motoravondje in "het Vossegat" te Utrecht.
Daar waren alle aspirant-leden aanwezig om met het idee en met elkaar
kennis te maken tijdens het "Annual Diner".
Kortom de basis is gelegd...
en nu is er dus veel te doen om de plannen ten uitvoer te brengen.

Het Dutch Vintage Motorcycle Association logo is klaar
en aan de D.V.M.A-website wordt nog vaak gewerkt!

REGELMATIG KIJKEN DUS...
NAAR DE NIEUWE ONTWIKKELINGEN OP ONDERSTAANDE SITE!

danger

(Copyrights MGS'07)

D.V.M.A-Logo

Bij de volgende "Wintermeet&greet", die plaatsvond op zaterdag 3 februari in Groenekan,
alwaar een videofilmavond met diner georganiseerd was, werden verdere plannen besproken.

Stay Tuned! For sure..I'll be back soon!

In het weekend 12/13 jan 2007 gingen John & Sander de Norton Model 18-L uit 1928 ophalen in GB
en zijn ze ook nog even op Brooklands geweest...en juist ja daar stond hij dan...


de heuse Brooklands Triumph Speed Twin 500 cc racer van Ivan Wicksteed
met compressor & twee Brooklands cans goed voor...

een Brooklands all time 500 cc Laprecord van 118,2 MPH = ca 190 KM/uur !!!

The Triumph Speed Twin Challenge 2007:


Hier maar liefst twee zeldzame en fraaie "amaranth-red" pre-war Triumph Speed Twins
5T 500 cc uit 1939.

Op mooie voorjaarsdag donderdag 8 maart werd de Utrechtse Heuvelrug Speed Twins
Challenge 2007 gereden. Een tocht van zo'n 120 km dwars over de Utrechtse Heuvelrug,
deels onverhard en ruig terrein...maar het was zeker de moeite waard ondanks dat mijn
conische achterwiellagers, as, naaf en remschoenen nu echt,aan vervanging toe zijn en
hun beste tijd na 68 jaar wel hebben gehad! Jammer dat de garantietermijn voorbij is! :)

Op 28 april j.l. is het achterwiel voorzien van een nieuwe spaak, remschoenen en
een maar liefst 4 x gelagerde geheel nieuwe "Gert Jongerden patent" achteras.

RACEN = GASSEN OP ASSEN:

Begin mei "rolde" de uitnodiging in de bus om deel te nemen aan de 28e Internationale
Ducati Club races op het TT Circuit te Assen met pre-war motorfietsen...
John "Norton" de K. had contact gelegd met mede-cluboprichter Sjaak Bakhuizen.
Enkele diehards van ons leek het wel wat om ook eens op het TT Circuit van Assen
de pk's te laten branden en te racen... dus we gaaaaaaaaaaaaaaan!


"The wetter the better!?"
Op 28 mei werd nog even een "pre-assen" testrun gereden...
Sporen van olielekkage verhelpen en een uitlaatdemper lassen!
Op 3 juni werd er nog een laatste "pre-assen" testrun gereden van maar liefst
zo'n 125 km door het groene hart...en nog even een girderfork doorgesmeerd.


De Triumph Speed Twin 5T 500 cc "pre-war Fireblade" in "racetrim"...

Kortom we zijn er nu echt klaar voor!
Wij gaan "Gassen op Assen!" >> in The Sound of Thunder Klasse! :)


Zie hierboven de lijst der deelnemers (coureurs) Sound of Thunder...

Op zondag 10 juni zijn wij in allervroegte richting TT Circuit gereden.


Aldaar werden ons in het Welcome Center alle bescheiden voor de race aangereikt
waarna om ca. 10.20 uur er een "uitgebreide" keuring plaatsvond op...


alcohol,licht,yas, brommer > bommenluik,helm,olielekkage.


Er is nog overwogen om slicks te laten monteren...
Watjes...wij rijden gewoon zonder.


Wij zijn er nu echt klaar voor...

Vervolgens was er om ca. 12.00 uur de briefing bij & in pitbox 26.


Enkele gespannen gezichten in afwachting wat komen gaat....


De Brough, onder de plu, had het nu al warm...
terwijl wij geduldig...


in de pitstraat vele rondjes reden om alvast de bandjes op te warmen...


even inschatten "who is fast?"...en dan weg...


NOTE:
Deze schitterende actiefoto's zijn gemaakt door Miriam Rybier.

Kijk eens op de volgende website voor WAANZINNIGE ACTIEFOTO'S
van historisch materieel; zo hoort het dus; wat zullen de thuisblijvers weer spijt hebben!
http://www.ducaticlub.nl/pictures/10-06-07
(kijk op pagina 66 en 67, 10 juni)


Gewoon een kwestie van goede bandjes, wat lef en de PeeKa's natuurlijk!


Bij de VIP box werden we getrakteerd op leuk gezelschap & een lekkere pot bier
en genoten we nog lang van het uitzicht...op de Ducati-races!


Tevens werden nog wat contacten met
internationale pers(foto)mensen gelegd...


en genoot het hele team elders van nog maar een biertje...
want grote dorst hadden we zeker bij 31 graden!

NOTE:
Het racen op het circuit was een hele rijke ervaring voor ons allen...
Heel veel bochten rijden om vervolgens op het rechte eind voluit te kunnen
gaan...maar goed dat er geen bomen stonden in al die bochten!
Hou voor de verslagen de (Inter)nationale Motorcyclemagazines ook maar in de gaten!
Volgende keer zijn we hopenlijk met meer engels spul weer van de partij...


NOTE:
Ik heb mijn Pre-War Triumph Speed Twin (1939)
nu toch diverse keren flink "uitgelaten" en begin toch ook wel te beseffen
dat mijn Speed Twin wat ouder wordt en ikke ook en er nu maar gewoon
verder moet van gaan genieten nu hij eindelijk dan is ingereden!


Archive/Advert: Jan "MG" Miltenburg uit Utrecht.

Men beseft nu, na een aantal "Speedruns" gereden te hebben, best wel hoe snel hij werkelijk is...MGS.

So from now on...NO NEED FOR SPEED !
(Quote: Ray "Matchless" Pollard uit Canada)


Mijn "Old & Fast" Triumph Speed Twin 5T 500 cc uit 1939
op de cover van Motor Revue 02/08 met een hele reportage inside!


Het vertrek 31 juli vanuit Utrecht...

Op 4 augustus 2008 was ik zelf ook even op Brooklands.


Het Wereldberoemde Circuit met heel veel historie...
De unieke plek om nog wat ultieme plaatjes te schieten.


Record holder Ivan Wicksteed again...
on his Triumph Speed Twin Compressor in 1993 at Brooklands.


Een  na-oorlogse Triumph  Speed Twin (met telescoopvoorvork) in "full swing"...

Archives/Adverts: Jan "MG" Miltenburg uit Utrecht.


Leuke gadgets voor de ware liefhebber!


Sponsored by
Victrace sitebuilding